Translate

V. Inspiratie en intensief kleurgebruik

Veel mensen kennen Vincent van Gogh van de mooie werken die hij schilderde toen hij in Frankrijk woonde. Zijn geest was los van alles.

Theo zorgde voor zijn financiƫn en de absint zal zeker geestverruimend gewerkt hebben, hoewel hij zich daar de wijn waarschijnlijk ook goed heeft laten smaken. Het is duidelijk zichtbaar in de werken die hij schilderde in die periode dat de middelen die hij kreeg in de instelling waar hij uiteindelijk belandde een zekere invloed gehad hebben. Understatement!

Het heeft allemaal invloed op zijn bewustzijn gehad, de grote gedrevenheid en passie maakten dat hij prachtige kleurrijke werken maakte.

Maar ook Vincent heeft ooit het vak moeten leren.

Men heeft het vaak over de populierenlaan tussen Nuenen en Stiphout, maar er was op het terrein van de eerder genoemde instelling in Nederland ook een populierenlaan, er loopt een wandelpad aan de oever van een klein riviertje met aan beide zijden populieren, dat pad spreekt erg tot de verbeelding.

Als je van daaruit richting Nuenen zou rijden, of dat nu met een paard, fiets of tram was, kom je langs een kapel die veel op de protestantse kerk in Nuenen lijkt.
Het zal hem allemaal inspiratie gegeven hebben!

Het lijkt een eeuwige strijd zonder winnaars, uiteindelijk gaat het om de geschiedschrijving, de waarheid trekt altijd aan het langste eind, evenals zuiverheid en goede bedoelingen zonder achterliggende gedachten als winstbejag. Geld komt vanzelf als je het goed voorhebt, wie het achterna jaagt raakt het kwijt.

Waar een schilder inspiratie vandaan haalt is soms moeilijk te zeggen. Hij krijgt beelden in zijn hoofd die hij op het doek weer wil geven.

Een ding is duidelijk, de therapeut heeft hem kleurgebruik bijgebracht. De werken die hij onder zijn invloed gemaakt heeft zijn kleurrijk. Tegelijkertijd voel je dat hij zoekende was en je voelt onzekerheid, vooral het Domineeshuis draagt een schools perspectief in zich, al is het een uitzonderlijk goed geschilderd schilderij met een bijzonder perspectief en zeer veel diepte.
De aanwezigheid van materiaal, maar waarschijnlijk ook het feit dat deze gebeurtenissen plaatsvonden tegen het einde van de periode dat hij in Nuenen verbleef, kort voordat hij naar Antwerpen vertrok, maken dat het werk gezien kan worden als van een iets latere periode dan de echte Nuenens periode, al lopen beiden deels ook door elkaar heen.