Translate

9. Stilleven met een skull


Als je het Domineeshuis goed bekijkt zie je heel veel stilistische kenmerken van het werkelijke huis terug. Het schilderij heeft een enorme diepte en is qua perspectief buitengewoon goed geschilderd, een bijzonder werk.
Vincent was een fervent reiziger en pakte graag de trein, zelfs als hij nauwelijks geld had durfde hij nog gerust een week op reis te gaan.

In de instelling waar Kruisen de schildersafdeling oprichtte was het in die tijd een gebruikelijke behandelmethode om slijm operatief uit de hersenen te verwijderen.

Men dacht dat het verwijderen van hersenvocht de kwaal van krankzinnigheid, zoals men het toen noemde, zou kunnen verbeteren.

Je zou je af kunnen vragen wie er het meest verstand had, want het sloeg natuurlijk nergens op.

De pa van Vincent bedreigde hem met opname, wat voor Vincent beangstigend was, begrijpelijk!

Het zal de reden zijn geweest dat hij diverse skulls is gaan schilderen. 
Ze geven een angstaanjagende aanblik.

Het schilderen van een schedel is geen gemakkelijke opgave, er was een tijdgenoot van Vincent, niet de minste, die het ook probeerde. Aan de hand van dat schilderij was duidelijk te zien hoe verschillend een bepaald onderwerp uitgewerkt kan worden, en hoe bepalend de stijl van de schilder kan zijn.

De skull waar het hier om gaat was de eerste in een serie van enkele werken die qua stijl veel overeenkomsten met elkaar vertonen.
Duidelijk was in iedere geval dat Vincent niet opgenomen wilde worden.

Als je het doek goed bekijkt zie je dat er nog iets onder zit, met name in het witte gedeelte is dit goed zichtbaar mede gezien het feit dat wit meestal geen goede dekkende kleur is.